AvocatulRoman.ro
Un produs marca Rentrop&Straton
actualizat la 22 Iulie 2014
Cauta articol   Tip articol
 Domeniu Camp

...sau foloseste motorul de cautare avansata
Legislatia UE: Prin autentificare, sunt de acord cu faptul ca site-ul AvocatulRoman.ro poate seta module cookie in browserul meu.
Username:
Parola:
Tine-ma minte

Flux RSS Twitter Trimite pe Yahoo Messenger Trimite prin email Mareste font Micsoreaza font Font default

Somatii de plata si titluri executorii. Proces-verbal de control. Natura juridica

Colectivul de avocati al AvocatulRoman.ro, 22-Aug-2011

Tags: act adminstrativ-fiscal, act de executare, competenta materiala, proces-verbal de control, somatie de plata, titlu executoriu

Continutul, designul, structura, precum si materialele AvocatulRoman.ro apartin Editurii RENTROP & STRATON si sunt protejate de Legea 8/1996 privind drepturile de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare. Copierea/distribuirea/republicarea acestora este ilegala. Pentru detalii consultati sectiunea Termeni si conditii.
Alerta AvocatulRoman.roDescarca aici Programul Special de Alerta AvocatulRoman.ro!
Asigura-te, astfel, ca vei fi mereu primul care afla Noutatile AvocatulRoman.ro! ...clic aici



Potrivit dispozitiilor art. 141 alin. (1) si art. 145 alin. (1) din Codul de procedura fiscala, somatiile de plata si titlurile executorii sunt acte de executare si nu acte administrative fiscale in sensul art. 2 alin. (1) lit. c) din Legea nr. 554/2004, care sa poata face obiectul unei cereri de suspendare intemeiata pe dispozitiile art. 14-15 ale aceleiasi legi organice. Rezulta ca suspendarea titlurilor executorii si a somatiilor de plata privind creantele fiscale nu poate fi dispusa decat in cadrul unei contestatii la executare intemeiata pe dispozitiile art. 172 si urmatoarele din Codul de procedura fiscala iar nu de catre instanta de contencios administrativ sesizata conform art. 14 si 15 din Legea nr. 554/2004.
Este insa de competenta de solutionare a instantei de contencios administrativ cererea de suspendare a procesului-verbal de control, care desi precede emiterea deciziei de impunere, produce efecte juridice prin el insusi, fiind un act administrativ-fiscal in sensul art. 2 alin. (1) lit. c) din Legea nr. 554/2004 si art. 41 din Codul de procedura fiscala, emis de organul fiscal competent in aplicarea legislatiei privind stabilirea, modificarea sau stingerea unor drepturi si obligatii fiscale.

I.C.C.J. , Sectia de contencios administrativ si fiscal
Decizia nr. 2720 din 26iunie 2008


Codul de procedura fiscala, art. 172 si urm.
Legea nr. 554/2004, art. 2 alin. (1)  lit. c), art. 14-15
Alerta AvocatulRoman.roDescarca aici Programul Special de Alerta AvocatulRoman.ro!
Asigura-te, astfel, ca vei fi mereu primul care afla Noutatile AvocatulRoman.ro! ...clic aici




 La data de 14 septembrie 2007, SC F SRL Mioveni a solicitat ca in contradictoriu cu DGFP Arges sa se dispuna conform art. 14 alin. (1) din Legea nr. 554/2004, suspendarea urmatoarelor acte:

- Proces verbal de control nr. 10867 din 30 martie 2007, incheiat pentru suma totala de 1.659.548 lei

- Decizia de impunere , cu acelasi numar si data, emisa pentru suma totala de 1.659.548 lei

- Titlu executoriu emis in dosarul fiscal nr. 15 din 1 iunie 2007, pentru suma de 455.685 lei

- Titlu executoriu emis in dosarul fiscal nr. 201 din 28 mai 2007, pentru suma de 87.675 lei

- Titlu executoriu emis in dosarul fiscal nr. 13 din 1 iunie 2007, pentru suma de 586.729 lei

- Titlu executoriu emis in dosarul fiscal nr. 14 din 1 iunie 2007, pentru suma de 529.459 lei

- Somatia de plata nr. 3/40/2007/2322 emisa in dosarul fiscal nr. 4 din 1 iunie 2007 pentru suma de 1.571.873 lei

- Somatia de plata nr. 3/40/2007/2208 emisa in dosarul fiscal nr. 45 din 28 mai 2007 pentru suma de 87.675 lei
In motivarea cererii sale, reclamanta a aratat ca existenta pe rolul autoritatii publice parate a contestatiei formulate impotriva procesului-verbal de control financiar, avand ca obiect anularea actelor constatatoare a caror suspendare a fost solicitata, echivaleaza cu dovedirea unui caz bine justificat, in sensul art. 14 si 15 din Legea nr. 554/2004.

De asemenea, a precizat ca aplicarea actelor respective este de natura sa prejudicieze in mod grav societatea, care se vede pusa in situatia de a nu-si mai putea continua activitatea in viitor.

Ulterior, reclamanta si-a precizat cerea in sensul ca solicita suspendarea executarii actelor administrative fiscale mai sus mentionate, pana la solutionarea definitiva si irevocabila a actiunii introduse la Curtea de Apel Pitesti – Sectia comerciala, contencios administrativ si fiscal, in dosarul nr. 811/46/2007 pentru anularea Deciziei nr. 207 din 16 iulie 2007 emisa de  ANAF- Directia Generala de Solutionare a Contestatiilor.

Prin sentinta civila nr. 96/F-C din 19 octombrie 2007, Curtea de Apel Pitesti a respins excepiile invocate de parata referitoare la necompetenta materiala a instantei si la inadmisibilitatea cererii de suspendare, ca neintemeiate.

Totodata, a admis cererea reclamantei astfel cum a fost precizata, dispunand suspendarea executarii tuturor actelor administrativ fiscale mai sus mentionate, pana la solutionarea definitiva si irevocabila a litigiului.
In sfarsit, s-a constat ca suma de 3000 de lei stabilita cu titlu de cautiune a fost achitat de catre societatea reclamanta.

Pentru a pronunta aceasta hotarare, prima instanta a retinut ca emiterea actelor administrative fiscale prin care s-au stabilit mai multe creante fiscale este de natura a conduce la indisponibilitatea conturilor bancare ale reclamantei, paralizandu-i practic intreaga activitate, cu consecinte grave si ireversibile in viitor. Ca, dupa solutionarea contestatiei la executare, parata va putea sa-si activeze titlurile  executorii si sa blocheze activitatea comerciala a societatii,  in conditiile in care nu rezulta cu certitudine vinovatia acesteia.

Pe de alta parte,  „aparenta dreptului nu converge catre legalitate si temeinicia actelor administrative fiscale”, iar blocarea activitatii poate determina chiar intrarea in stare de faliment a societatii comerciale.

S-a mai aratat ca pe durata suspendarii actelor respective, creditoarea beneficiaza  oricum, de dobanzi si penalitati de intarziere si ca paguba iminenta a reclamantei este certa  si viitoare, justificand masura admiterii cererii de fata.
In fine, curtea de apel a retinut ca parata a mai procedat la o verificare a aceleiasi perioade, stabilind un alt rezultat care o avantajeaza pe reclamanta, iar cercetarea penala a fost declansata prin controlul altor societati cu care aceasta a colaborat.
In plus, la dosarul pricinii exista rapoarte de expertiza tehnica efectuate in alte cauze si chiar daca au natura unor probe extrajudiciare, ele vizeaza aceleasi acte administrative fiscale si  conduc cel putin la premiza diminuarii sumelor de bani stabilite in sarcina reclamantei.
Impotriva sentintei, parata Directia Generala a Finantelor Publice Arges a declarat recurs.

Recurenta a sustinut, in cadrul unei prime critici, ca hotararea s-a dat cu incalcarea competentei altei instante in privinta capatului de cerere avand ca obiect suspendarea executarii titlurilor executorii si a somatiilor de plata emise in dosarele fiscale la care se refera reclamanta. Ca, instanta competenta sa se pronunte asupra acestei cereri este Judecatoria Pitesti, conform art.172 alin.4) din Codul de procedura fiscala si art.373 alin.2) din Codul de procedura civila.

Motivul de casare este fondat.

Potrivit dispozitiilor art.141 alin.1) si art.145 alin.1) din Codul de procedura fiscala, somatiile de plata si titlurile executorii sunt acte de executare si nu acte administrative fiscale in sensul art.2 alin.1 lit.c) din Legea nr.554/2004, care sa poata face obiectul unei cereri de suspendare intemeiata pe dispozitiile art.14-15 ale aceleiasi legi organice.

Rezulta deci, ca suspendarea titlurilor executorii si a somatiilor de plata privind creante fiscale nu putea fi dispusa decat in cadrul unei contestatii la executare intemeiata pe dispozitiile art.172 si urmatoarele din Codul de procedura fiscala si nu de catre instanta de contencios administrativ sesizata conform art.14 si 15 din Legea nr.554/2004.

Desi exceptia de necompetenta materiala a fost invocata de parata prin intampinare, curtea de apel a respins-o cu motivarea ca atat somatiile de plata, cat si titlurile executorii emise de organul fiscal in dosarele fiscale, „pot fi solutionate prin prorogare, avand in vedere decizia de impunere si dispozitiile art.172 din Codul de procedura fiscala”.

Solutia ca si argumentele invocate in sprijinul sau ignora insa, nu numai natura juridica a titlurilor executorii si a somatiilor de plata emise in cadrul procedurii de executare silita de catre organele fiscale competente, ci si  reglementarile legale existente, care confera instantelor judecatoresti de drept comun, competenta materiala de solutionare a unor asemenea contestatii.

Recurenta a sustinut apoi, ca in mod gresit prima instanta a respins exceptia de inadmisibilitate a capatului de cerere care se refera la suspendarea procesului-verbal de control nr.10867 din 30 martie 2007, intrucat acest act are in realitate, natura unui raport de inspectie fiscala care sta la baza  emiterii deciziei de impunere si nu reprezinta un titlu de creanta susceptibil de executare silita.

Critica nu este intemeiata, deoarece recurenta insasi admite faptul ca procesul-verbal de control incheiat de consilierii paratei Directia Generala a
Finantelor Publice Arges a stat la baza emiterii deciziei de impunere nr.10867 din 30 martie 2007 pentru suma totala de 1.659.548 lei stabilita in sarcina reclamantei cu titlu de creanta fiscala.

Desi precede deciziei de impunere, procesul-verbal de control este, in sensul art.2 alin.1 lit.c) din Legea nr.554/2004 si art.41 din Codul de procedura fiscala, un act administrativ fiscal emis de organul fiscal competent in aplicarea legislatiei privind stabilirea, modificarea sau stingerea unor drepturi si obligatii fiscale.

Avand un asemenea caracter, procesul-verbal de control financiar a produs efecte juridice prin el insasi si ca atare poate  forma obiectul unei cereri de suspendare a executarii actului administrativ conform art.14 si 15 din Legea contenciosului administrativ in vigoare, art.215 alin.2) din Codul de procedura fiscala.

In cadrul altei critici, recurenta a sustinut ca sentinta atacata a fost pronuntata cu incalcarea sau aplicarea gresita a legii, in ceea ce priveste cuantumul sumei de bani stabilita de instanta cu titlu de cautiune si a rezolvarii date capatului de cerere avand ca obiect suspendarea procesului – verbal de control si a deciziei de impunere  nr.10867 din 30 martie 2007.
Motivul de recurs nu este fondat.
Cum deja s-a aratat, prin sentinta, curtea de apel a constatat ca suma de 3000 lei fixata cu titlu de cautiune in baza art.215 alin.2 din C. proc. fisc. a fost achitata de catre reclamanta.

Legiuitorul nu a stabilit un anumit procent fix, ci a prevazut posibilitatea instantei competente de a obliga pe reclamanta la plata unei cautiuni de pana la 20% din cuantumul sumei contestate, iar in cazul cererilor al caror obiect nu este evaluabil in bani, o cautiune de pana la 2000 lei.
Tinand seama de aceasta reglementare si de faptul ca societatea comerciala a mai achitat anterior o cautiune in valoare de 166.954,80 lei, orientata spre limita maxima, in dosarul nr.6884/280/2007 al Judecatoriei Pitesti, fara temei se sustine in recurs ca suma de 3000 lei achitata cu acelasi titlu nu ar fi suficienta.

In legatura cu rezolvarea data cererii de suspendare a executarii celor doua acte administrative fiscale, Inalta Curte apreciaza ca ea este legala si temeinica.

Pentru aceasta concluzie trebuie mentionat in primul rand, cuantumul foarte ridicat al obligatiilor financiare suplimentare stabilite de organul de control financiar, respectiv suma totala de 1.659.548 lei, a carei plata imediata, prin raportare la capitalul social subscris si varsat al societatii comerciale, ar produce in mod cert o paguba iminenta si ireversibila  in patrimoniul sau.

Prima instanta a retinut judicios existenta cazului bine justificat, referindu-se la o anumita aparenta de nelegalitate a actelor administrative fiscale, emise dupa ce un control financiar efectuat anterior la reclamanta, pe aceeasi perioada, nu a consemnat aspectele mentionate in aceste acte.
Sub aspectul analizat este semnificativa hotararea pronuntata de Curtea de Apel Pitesti- Sectia comerciala si de contencios administrativ, prin sentinta civila nr.126/F-C din 19 decembrie 2007 in dosarul nr.811/46/2007.

Este vorba despre o hotarare definitiva si irevocabila prin care s-a dispus anularea deciziei nr.207 din 16 iulie 2007 si trimiterea contestatiei formulata de reclamanta, impotriva deciziei de impunere nr.10867/2007 la parata Agentia Nationala de Administrare Fiscala in vederea solutionarii cauzei in fond.

In plus, societatea comerciala a prezentat ca act nou in recurs si opinia exprimata la cererea sa de catre expertul contabil SM. Acest expert a concluzionat ca obligatiile fiscale suplimentare stabilite prin decizia de impunere nr.10867 din 30 martie 2007 nu reflecta realitatea si pot afecta negativ activitatea SC „F” SRL Mioveni.

De asemenea, a apreciat ca societatea  respectiva are motive justificate pentru a solicita instantei de judecata suspendarea executarii deciziei de impunere emisa de parata pentru suma totala de 1.659.548 lei, deoarece aplicarea actului poate conduce la incetarea temporara a activitatii sau chiar la falimentul agentului economic controlat.

Avand in vedere considerentele expuse in cele ce preced  recursul a fost admis numai in privinta rezolvarii date capetelor de cerere care au ca obiect suspendarea titlurilor executorii si a somatiilor de plata, celelalte dispozitii ale sentintei au fi mentinute.





Adauga acest articol in site-ul tau

Newsletter AvocatulRoman.ro
Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletter AvocatulRoman.ro si primesti cadou Raportul special "Cele mai solicitate contracte de comodat, locatiune, vanzare-cumparare"!

  Da, doresc sa ma abonez si sa primesc informatii despre produsele, serviciile, evenimentele etc. oferite de Rentrop & Straton. Termeni si conditii de utilizare a site-ului Nota de informare



Articole similare


     » Angajarea raspunderii functionarilor publici pentru prejudiciile provocate cu vinovatia autoritatii publice unde isi desfasoara activitatea. 
     de Colectivul de avocati al AvocatulRoman.ro, 09-Dec-2011
     » Jurisprudenta » Alte categorii » Jurisprudenta - Contencios Administrativ

     » Cazuri in care depunerea cautiunii este obligatorie pentru suspendarea executarii actului administrativ 
     de Colectivul de avocati al AvocatulRoman.ro, 07-Nov-2011
     » Jurisprudenta » Alte categorii » Jurisprudenta - Contencios Administrativ

     » Eliberare din functia de conducere. Caracterul masurii. Termen de contestare 
     de Colectivul de avocati al AvocatulRoman.ro, 26-Aug-2011
     » Jurisprudenta » Alte categorii » Jurisprudenta - Contencios Administrativ

     » Principiul transparentei administratiei. Act administrativ cu caracter sanctionator. Cerinta motivarii 
     de Colectivul de avocati al AvocatulRoman.ro, 26-Aug-2011
     » Jurisprudenta » Alte categorii » Jurisprudenta - Contencios Administrativ

     » Titlu de creanta si titlu executoriu. Diferenta de regim juridic. Procedura de contestare 
     de Colectivul de avocati al AvocatulRoman.ro, 26-Aug-2011
     » Jurisprudenta » Alte categorii » Jurisprudenta - Contencios Administrativ